
Written by: Aina Olsvold, Helene Aarseth, Hilde Bondevik from the University og Oslo
Published in Families, Relationships and Societies, August 24, 2017
Written by: Aina Olsvold, Helene Aarseth, Hilde Bondevik from the University og Oslo
Published in Families, Relationships and Societies, August 24, 2017
First Published October 2, 2017 in Sage Journals Sociology.
By: Rannveig Svendby, Grace Inga Romsland, and Kåre Moen
Rannveig Svendby is a PhD Candidate at Centre for Gender Research
Elisabeth Lund Engebretsen, a senior lecturer at the STK, has contributed a chapter in the recently published volume Transforming patriarchy: Chinese families in the 21st century on University of Washington Press.
Artikkelen ble publisert i det samfunnsgeografiske tidsskriftet Gender, Place and Culture, og er en empirisk studie av hvilke faktorer som innvirker på straffeutmåling i voldtektssaker i Norge.
Øystein Holter Gullvåg, professor ved STK, er bidragsyter i denne internasjonale boka om "de nordiske måtene" - Nordic Ways.
Artikkelen ble publisert av Dag Ellingsen og Ulla-Britt Lilleaas i 2016 i NORA. Forfatterene diskuterer betydningen av kjønnsdelte rom for likestilling i forsvaret.
Full tittel: Kjønn, veiledning og omsorgsansvar. En studie av hvordan stipendiater og veiledere opplever kombinasjonen av omsorgsansvar og akademisk karriere.
I perioden 2016-2018 er Beatrice Halsaa (STK) og Anka Ryall (UiT) ansvarlige redaktører for NORA – Nordic Journal of Feminist and Gender Research.
Professorene Ulla-Britt Lilleaas og Dag Ellingsen har fulgt to grupper soldater av begge kjønn gjennom ett års verneplikt. Rapport fra et forskningsprosjekt. Oppdragsgiver: Forsvarsdepartementet.
En ny rapport Kjønnsbalanse og læringsutbytte. En studie av betydningen av kjønns(u)balanse for masterstudenters opplevelse av læringsutbytte og studiekvalitet ble nylig publisert. Studien tar opp spørsmål om hva kjønn og kjønnsbalanse betyr for studiekvalitet og læringsutbyttet blant studenter på mastergradsnivå på tre fag ved UiO.
Making Norwegian Law Available, Accepable and Accessible to Women in a Multicultural Setting, by Ph.d.candidate Farhat Taj, Faculty of Law. This is a socio-legal study of law, culture and religion that explores the ‘internal discourse’ and ‘cross-cultural dialogue’ undertaken by two women’s NGOs in Norway. Les mer på norsk.
Young Norwegians: Belonging and becoming in a multiethnic high school, er tittelen på Ingunn Marie Eriksens Ph.d. avhandling. Hun disputerte 1. februar 2013.
En rapport om kvinners karriereutvikling med utgangspunkt i mentorprogrammet ved Universitetet i Oslo ved Hege Elisabeth Løvbak og Øystein Gullvåg Holter, Senter for tverrfaglig kjønnsforskning, Universitetet i Oslo, 2012.