Debatt: Hvordan er det å være kurdisk kvinne og aktivist i Norge?

I forbindelse med fotoutstillingen «Kvinner i eksil», inviterer vi til samtale mellom Begard Reza, Sairan Morafi og Emma Kalo, moderert av Wendy Hamelink.

Øverste rekke, v.-h.: Begard Reza. Fotograf: Benyamin Farnam; Sairan Morafi. Fotograf: Benyamin Farnam.

Nederste rekke, v-h: Emma Kalo. Fotograf: Iffit Qureshi; Wendy Hamelink. Photographer: Benyamin Farnam

Hvordan er det å være kurdisk kvinne og aktivist i Norge? Hva viser utstillingen «Kvinner i eksil» om kurdiske kvinners realiteter? Hvordan kan andre kvinners liv, erfaringer og aktivisme inspirere og motivere oss? En intim ettermiddag der vi skal bli kjent med og forstå opplevelsene til kvinner som lever mellom ulike kulturer.

Adgang er gratis. Vi gleder oss til å se deg!

Om paneldeltakerne

Begard Reza er en svensk-kurdisk aktivist med erfaring fra feministiske og antirasistiske organisasjoner. Hun har vært involvert i kampen for kurdernes rettigheter og har bidratt til å sette fokus på kvinners kamp mot IS. Begard er også generalsekretær i Salam - organisasjonen for skeive med muslimsk bakgrunn.

Sairan Marofi, er skribent i forskjellige aviser som VG, Aftenposten, Klassekampen, utrop og tidsskriftet Fett hvor hun skrev om Jin, Jiyan, Azadi bevegelsen i Kurdistan og Iran. Hun er kvinnerettighetsaktivist og masterstudent. Hun skriver for det meste artikler om den kurdiske kvinnekampen.

Emma Kalo er kurder fra Rojava, Syrisk Kurdistan. Studerte geografi i Syria og jobbet som lærer et par år for flukten. I tillegg jobbet hun i en frivillig lokal organisasjon (ZELAL) der hun hadde ansvar for kvinnekontoret. I april blir det 7 år siden hun kom til Norge og startet et helt nytt liv på nytt sted. Siden hennes tidligere kvalifikasjoner fikk ingen kvalifisering her, startet hun på nytt med studie. Etter nesten 7-år i Norge har hun fullført grunnskole, videregående skole og går andre året på universitetet som grunnskolelærer student og jobber deltid flere steder.

Wendy Hamelink er seniorforsker på Senter for Kjønnsforskning og har jobbet i mange år med kurdere, kurdisk kulturell historie, aktivisme og kvinners historie.

Publisert 7. mars 2024 10:14 - Sist endret 14. mars 2024 11:54