English version of this page

Resonansprosjektet

Om prosjektet

Prosjektets bakteppe er de omfattende endringene som har funnet sted i norsk akademia og høyre utdanning de siste 20 årene. Disse endringene kan ses som en del av et europeisk og globalt skifte fra meritokratiske idealer til standardisert evaluering. Dagens akademia formes av det internasjonale forskere har kalt ‘audit culture’, ‘academic capitalism’, ‘academic marketisation’, og ‘metric governance’. Denne omveltningen i akademisk kultur og styring kan sies å produsere ‘vinnere’ og ‘tapere’. 
Vi bruker narrative intervjuer og psykososiale analysemetoder for å få fatt i spenninger, motsetninger, mening og motivasjon slik det oppleves av forskere i ulike stadier av et akademisk livsløp. Det er fortellingene til doktorgradsstipendiater, postdoktorer og professorer innen humanistiske- og samfunnsvitenskapelige fagfelt som danner det empiriske grunnlaget. Vi undersøker hvordan kunnskapsbegjær, interesser og motivasjonsformer fremmes og hemmes av mer konkurransepreget akademisk styring. Videre spør vi: Hvilke betingelser har epistemisk mangfold i denne konteksten? 
Teoretisk er vi særlig inspirert av sosialistisk feminisme, psykososial teori, og Kritisk Teori – disse perspektivene gir oss en fortolkningsramme for å belyse spenningsforholdet mellom intensivert konkurranse og menneskelige behov, begjær og potensiale. 

Finansiering

Finansiert av Norges forskningsråd, BALANSE-programmet 2019-2024, prosjektnummer 296510. 

Emneord: Kjønn, Akademia, Epistemologi, Kunnskapsbegjær, Likestilling, Eksellens
Publisert 21. sep. 2020 15:01 - Sist endret 6. des. 2022 10:10

Kontakt

Prosjektleder Rebecca Lund

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere