Nettverk for maskulinitetsforskning: Hva kan maskulinitet bety i klimakampen?

Velkommen til andre møte i Nettverk for maskulinitetsforskning, med tema maskulinitet og klima.

Om innleggene

Hva er det vi egentlig snakker om når vi diskuterer klimapolitikk?

Marthe Elden Wilhelmsen er sosiolog og Phd stipendiat ved Universitetet i Agder.

Wilhelmsen vil presentere funn fra sitt PhD-prosjekt der hun undersøker de underliggende verdiene bak klimaskeptiske holdninger. Hun fokuserer særlig på hvordan klimaskeptiske holdninger blir brukt som en markør for å vise tilhørighet til en gruppeidentitet. Det er hovedsakelig menn som mener de blir ekskludert fra den dominerende, og i deres øyne moraliserende og feminiserte diskursen knyttet til klima. Det vi snakker om når vi diskuterer klimapolitikk, er derfor ikke alltid klima.

Fossil maskulinitet?

Eirik Tangeraas Lygre er masterstudent og gruppelærar i filosofi ved UiO.

Vitskapen er stadig tydelegare på at klima- og naturkrisa føreset dramatiske endringar i våre kvardagslege praksisar. Men når vi erkjenner at robuste vitskaplege rapportar gjer våre inngrodde måtar å tenkje og handle på djupt problematiske, er vi tilbøyelege til å stå imot slik endring, ettersom den i siste instans er vår endring.

Maskulint koda praksisar og gjenstandar er særleg i hardt vêr. Det tyder på at konstruksjonen av det maskuline heng tett saman med herredømme over naturen. Med utgangspunkt i tre materielle objekt – bilen, kjøttet og olja – illustrerer Tangeraas Lygre forholdet mellom maskulinitet, karbonintensive praksisar og materielle strukturar.

Påmelding

Vi gjør oppmerksom på at møtet er tiltenkt medlemmer av av Nettverk for maskulinitetsforskning. Er du interessert i å delta i forskernettverket? Send en epost til Helene Aarseth.

Om Nettverk for maskulinitetsforskning

Nettverk for maskulinitetsforskning er en lavterskel møteplass for forskere, stipendiater og masterstudenter som jobber med maskulinitetsperspektiver eller spørsmål knyttet til menns livssituasjon. Les mer om nettverket her.

Helene Aarseth og Knut Oftung (LDO)
Publisert 19. jan. 2024 10:08 - Sist endret 19. jan. 2024 10:08