English version of this page

Ingrid Aunes minnepris til Inger Skjelsbæk

Professor og senterleder ved STK Inger Skjelsbæk mottar Ingrid Aunes minnepris 2022 for sin forskning på konfliktrelatert seksualisert vold.

Kvinne sett bakfra med skilt der det står "Stop war - peace now"

Illustrasjonsfoto: Unsplash/@ev

Inger Skjelsbæk. Foto: Arve Kjersheim

Stiftelsen Ingrid Aunes minnefond hedrer arbeiderpartipolitiker og ordfører i Malvik Ingrid Aune, som døde i 2019 i en alder av 33. Stiftelsen deler hvert år ut en pris til noen som har gjort et vitenskapelig eller journalistisk arbeid som løfter frem temaene som Aune engasjerte seg i: nedrustning, fredsarbeid, likestilling og kvinners rettigheter i konflikt.

I år mottar Inger Skjelsbæk prisen for sin forskning på seksualisert vold mot kvinner i krig og konflikt, et tema som dessverre har blitt særlig aktuelt på grunn av krigen i Ukraina. Hun leder nå det ERC-finansierte prosjektet EuroWARCHILD, som har som mål å forstå behovene og rettighetene til barn født av krig.

–[Skjelsbæk] er en uredd stemme som setter søkelys på kvinnenes situasjon og den seksualiserte volden som foregår i Ukraina akkurat nå, sier Marianne Marthinsen, styreleder for Ingrid Aunes minnepris, til Klassekampen.

Prisen deles ut på Litteraturhuset 19. oktober klokken 18:00 med påfølgende seminar.

Av Anna Young
Publisert 28. sep. 2022 13:39 - Sist endret 29. sep. 2022 08:16