Aktuelle saker

Publisert 30. nov. 2023 09:41

Er du interessert i sammenhengene mellom kjønn og bærekraft? Til våren kan du ta emnet KFL2055 Gender, Race, Class and Sustainability ved STK. Emnet er en del av UiOs Bærekraftssertifikat.

Publisert 24. nov. 2023 09:46

Senter for tverrfaglig kjønnsforskning deler hvert år ut en pris for beste masteroppgave eller profesjonstudie med kjønnsperspektiv levert ved Universitetet i Oslo. Fristen for å nominere kandidater til årets pris er 31. desember.

Publisert 21. juni 2023 11:21

Kristin Engh Førde har mottatt midler fra Fritt Ord og Norsk Faglitterær Forfatter- og Oversetterforening til å skrive en populærvitenskapelig bok om eggfrysing. Boka springer ut fra hennes postdoktorprosjekt, Fryst Fertilitet: Nedfrysing av egne egg blant kvinner i Norge.

Publisert 20. juni 2023 13:45

Det humanistiske fakultet ved UiO har arrangert markeringer for studenter som har oppnådd bachelor- og mastergrad i løpet av studieåret 2022-2023. Blant kandidatene som ble feiret var studenter fra bachelor- og masterprogrammet til STK.

Publisert 24. mai 2023 11:50

Marika Lejon jobber som senior digital markedsrådgiver i Utviklingsfondet. Kjønnsstudiene ga henne økt bevissthet om hvordan språk og samfunnsstrukturer former mennesker og holdninger.

Publisert 24. mai 2023 11:45

Rolf Tore Thomassen jobber som seniorrådgiver i Utlendingsnemda. Et skeivt perspektiv på kjønn ga han nye måter å forstå verden på.

Publisert 24. mai 2023 11:43

Heidi Lønne Grønseth jobber som lektor på Risenga ungdomsskole. For henne er kjønnsperspektivet nyttig i klasserommet, både faglig og i møte med elevene.

Publisert 23. nov. 2022 09:38

Senter for tverrfaglig kjønnsforskning har i 30 år delt ut en pris for beste masteroppgave eller profesjonstudie med kjønnsperspektiv levert ved Universitetet i Oslo (UiO). Fristen for å nominere kandidater til årets pris er 31. desember.

Publisert 15. nov. 2022 08:44

Postdoktor ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning (STK) Reinert Skumsnes har nylig vært medarrangør for konferansen “Egyptology in dialogue: Historical bodies in relations of comparisons and negotiations” ved Emory University i Atlanta, Georgia.

Publisert 4. nov. 2022 13:50

Med seminaret «Mannsutvalget møter forskning» inviterte Senter for tverrfaglig kjønnsforskning (STK) til en samtale mellom regjeringens nye Mannsutvalg og akademia. Hva kan forskning som belyser menn og maskuliniteter bidra med i utvalgets arbeid?

Publisert 8. sep. 2022 08:32

Gikk du glipp av NORA-konferansen 2022, eller har du lyst til å se et foredrag på nytt? Under finner du opptak av keynote-foredragene til Marianne Liljeström, Amund Rake Hoffart, Astri Dankertsen og Raewyn Connell.

Publisert 26. aug. 2022 12:39

Hvordan står det til med mangfold og inkludering blant de ansatte på Universitetet i Oslo (UiO)? Beret Bråten og Maja Feng Mikalsen (STK) har utført et forskningsprosjekt om dette på oppdrag fra UiO, noe som resulterte i rapporten Mangfold og inkludering ved UiO, publisert i slutten av mai. Den 22. august ble rapporten lansert med et åpent seminar.