–Det tar lengre tid å bli voksen nok til å bli forelder i dag

Kristin Engh Førde (STK) forsker på norske kvinner som vurderer å fryse ned eggene sine. I en sak i VG om kvinner som får barn i tenårene, forklarer Førde hvorfor de fleste i dag venter lenger med å etablere seg.

«–De fleste kvinner som velger å fryse ned eggene sine, gjør det fordi de ikke har noen partner å få barn med.

Førde forklarer det slik:

–Mange jobber krever i dag høyere utdanning, gjerne en master. Det står i sterk kontrakt til ungdommene som for 100 år siden var ferdig skolerte og klare for å komme seg ut i arbeid på konfirmasjonsdagen.

Hun ler litt. Tanken om at femtenåringer i dag skulle startet et etablert arbeids- og familieliv er nokså urealistisk.

–I dag kreves det gjerne mange år med studier og erfaring før vi får fast jobb og en inntekt som gjør at vi kan etablere oss, fortsetter sosiologen.

–I tillegg forventes det at vi bruker 20-årene på å prøve ulike ting og finne ut hva vi ønsker oss før vi får partner og barn. Det tar med andre ord lengre tid å bli voksen nok til å bli forelder i dag, sier Førde.»

Les hele saken på VG.no (krever abonnement)

Publisert 12. okt. 2021 09:29 - Sist endret 12. okt. 2021 09:29